Nem megnyugtató a Nyugat-Dunántúli Régió vasúti szárnyvonalainak helyzete.
Olyan vasúti vonalak veszélyeztettek, mint Mosonmagyaróvár és Csorna közötti vonal.
Ugyanakkor fejlesztés is elindult a Régión belül.
Az Európai Bizottság döntése nyomán gőzerővel megindulhat a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítését célzó fejlesztés, amely 2011-re fejeződik be - jelentette be Molnár Csaba kancelláriaminiszter szeptember 18-án, pénteken Sopronban és Szombathelyen.
A 48,6 milliárd forint összköltségű projekt egészen pontosan 41,3 milliárdos uniós támogatásra számíthat – a további 3,7 milliárd forint hazai forrás. A vasúti korszerűsítéssel és fejlesztéssel az egész térségben javul a személyszállítási szolgáltatás minősége, rövidül az utazási és áruszállítási idő, valamint érzékelhetően biztonságosabb lesz a vasúti közlekedés ezen a szakaszon.
Ez az első vasúti közlekedésfejlesztési nagyprojekt, amelyet Brüsszel támogatásáról biztosított a 2007-13 közötti időszakban – mondta Molnár Csaba. Hozzátette: Magyarország kifejezetten jól teljesít a nagyprojektek elfogadása és brüsszeli jóváhagyása területén, ahogyan ez általában az uniós források felhasználásáról is elmondható.
Eddig tizenegy magyarországi nagyprojekt kapott brüsszeli igent, ezeken felül tizenhat további nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 12 már Brüsszelben várja a támogató döntést - fejtette ki a kancelláriaminiszter.
A GYSEV által üzemeltetett vasútvonalon a beruházás keretében a Szombathely-Szentgotthárd közötti szakasz teljes rekonstrukciója megvalósul, és a Sopron-Szombathely közötti szakasz korábban már elkezdett rekonstrukciós munkálatai is befejeződnek.
A beruházás végeztével a teljes vonalon a jelenlegi óránkénti 60-80 kilométerről 120-ra emelkedik a pálya sebessége, a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd szakaszt is villamosítják, és korszerű biztosítóberendezésekkel látják el.
A rekonstrukció 116 kilométer vonalhosszt érint, a megnövelt sebesség miatt az utazási idő jelentősen csökken, a zajterhelés és a légszennyezés pedig mérséklődik.
Az emelt peronok, az akadálymentesített állomások és megállóhelyek révén az idősek és a mozgáskorlátozottak számára is könnyebbé válik az utazás.
Lövőn, Csákánydoroszlón, Alsórönökön és Szentgotthárdon az uniós előírásoknak megfelelően meghosszabbítják az állomásokat.
Az uniós projekt jelentősen javítani fogja két érintett nagyváros, Sopron és Szombathely belső közúti közlekedését is, hiszen két nagy forgalmú vasúti és közúti kereszteződést építenek át.
Ipkovich György Szombathely polgármestere a projektindító ünnepségen hangsúlyozta: a város egyik komoly közlekedési problémáját oldja meg a beruházás, hiszen jelenleg naponta 500-600 autó és 200-250 kerékpáros keresztezi azt a vasúti átjárót, amelyben a sorompó naponta 8 órán át van lezárva, mert 90 vonatnál is több közlekedik át rajta.
Székely Csaba, a GYSEV vezérigazgatója bejelentette: a vonalfelújítást követően, várhatóan 2012-ben a vasúttársaság négy új villamos-motorvonatot állít majd be a szakaszon, amely tovább növeli a személyszállítás színvonalát.
Walter Dezső, a GYSEV felügyelőbizottságának elnöke, Sopron korábbi polgármestere már a jövőbe tekintett.
Arra kérte a kancelláriaminisztert, támogassa a város két oldaláról bejövő vasúti pályák Sopron előtti egyesítésének kérdését, miáltal mind a kórház, mind a nyugati lakótelep mentesülhetne a vasúti sínektől.
(Kormányszóvivő.hu/MTI)
|